Adiós Vleermuizenpoephuis - Reisverslag uit Granada, Nicaragua van Lyse Koldijk - WaarBenJij.nu Adiós Vleermuizenpoephuis - Reisverslag uit Granada, Nicaragua van Lyse Koldijk - WaarBenJij.nu

Adiós Vleermuizenpoephuis

Door: Lyse Koldijk

Blijf op de hoogte en volg Lyse

13 September 2014 | Nicaragua, Granada

Hallo allemaal!

Ja daar lig ik dan, voor de 4e dag in m'n bed met een lading pillen naast me op m'n nachtkastje. Niks ernstigs hoor, gewoon een griepje maar ik heb me goed ellendig gevoeld de afgelopen dagen. Gelukkig heeft de dokter me een goeie dosis verdovende middelen meegegeven en voel ik me vandaag eindelijk weer een klein beetje beter en heb ik zowaar een To Do lijstje voor mezelf opgesteld zodat ik mijn dag toch een beetje nuttig kan besteden. Niet super spannende taken maar ik heb eindelijk mijn nagels weer eens gelakt, mijn koffer opgeruimd en Spaans geoefend. Nu staat er nog één punt op mijn To Do lijstje en dat is om een super uitgebreide blog te schrijven. Aan tijd geen gebrek vandaag en volgens mij ben ik redelijk op weg.

In mijn vorige blog heb ik kort mijn eerste week beschreven. Inmiddels zijn we alweer twee weken verder, ben ik twee keer verhuisd en heb ik mijn Spaanse lessen afgerond. Maar laat ik bij het begin beginnen, mijn tweede en tevens laatste week Spaanse lessen. Die maandagmiddag gingen we met paard en wagen door Granada rijden langs een aantal historische bezienswaardigheden. Dinsdagmiddag gingen we met een bootje langs allemaal kleine eilandjes varen die in het meer van Granada liggen. In totaal zijn het er ongeveer 350. Op deze eilandjes staan voornamelijk dikke huizen omdat het mogelijk is om zo'n eilandje te kopen. Op woensdagmiddag waren we vrij en leek het ons een goed idee om lekker bij het zwembad bij Hotel Granada te liggen. We lagen net 5 minuten in het zwembad toen het hard begon te waaien en er een goeie donkere lucht aan kwam. Meestal betekent dit dat het binnen enkele minuten gigantisch hard gaat regenen. Helaas was dit deze keer ook het geval.
Omdat dit de laatste week van mijn Spaanse lessen was heb ik op donderdag een examen moeten maken. Een aantal onderdelen waren redelijk lastig maar ik ben tevreden met het resultaat. De activiteit van die middag was koken en gingen we churros con queso (kaas rolletjes) en pastelitos de piña (kleine appelflapjes maar dan met ananas) maken. Heel lekker en makkelijk om te maken.
Na de activiteit ben ik samen met Britt en Mira naar een massagesalon met blinde masseurs gegaan. Bij binnenkomst zaten er twee mannen beide met een zonnebril op in een klein hokje waar twee massagetafels in stonden. Het was nou niet echt bepaald een omgeving waar je gelijk relaxed en ontspannen van werd maar die man kon serieus goed masseren.
Vrijdag was mijn laatste dag Spaanse les en heb ik een certificaat ontvangen en alle opdrachten die ik in die twee weken heb gemaakt. Erg leuk! Die middag gingen we naar Catarina, dit is een klein dorpje waar je een fantastisch uitzicht hebt over Laguna de Apoyo. 'S avonds zijn we gezellig met de hele groep Nederlanders op stap geweest.
Omdat mijn twee weken Spaanse lessen voorbij waren was het die zaterdag tijd om te verhuizen van mijn gastgezin naar een vrijwilligershuis. Samen met Ruth van On-Stage heb ik mijn spullen verhuisd en zijn we gelijk doorgegaan naar de meet & greet met On-Stage en alle Nederlandse studenten die hier via hun verblijven.
Die avond kwam ik er vrij snel achter dat ik niet echt blij ging worden van mijn nieuwe onderkomen in het vrijwilligershuis. De buren hadden zeven blaffende honden die serieus de hele nacht doorgaan, ik kon het meisje in een kamer naast mij horen hoesten alsof ze naast me lag en alles was vies. De volgende dag stond het uitje met On-Stage naar La Granadilla op de planning. Dit is een gemeenschap die leeft van en op het platteland. We gingen mountainbiken, boerderijen bezoeken, zeep maken en de akkers bekijken. Een erg leuke dag!
Omdat ik echt totaal geen zin had om 5 maanden in dat stinkende vleermuizenpoephuis te blijven heb ik kunnen regelen dat ik weer terug kon naar mijn gastgezin!

Afgelopen maandag had ik een introductie dag (twee uurtjes) van mijn stage. Het kantoor waar ik ga werken de komende maanden is klein, druk, en mega chaotisch maar wel erg gezellig. De eerste twee weken ga ik meehelpen Engelse les te geven op de scholen en daarna ga ik op het kantoor beginnen. Na 2 uurtjes uitleg zat mijn introductiedag er alweer op en mocht ik naar huis. Erg fijn want dan had ik wat meer tijd om mijn spullen weer te verhuizen naar het gastgezin. Bij aankomst moesten ze erg lachen dat ik er weer was maar ze waren blij om me weer te zien en ik super blij dat ik weer in mijn oude kamertje kon slapen! Verder is het erg fijn om weer een moedertje te hebben die drie keer per dag een bordje eten voor je op tafel zet :-) Ja ik weet dat dit erg verwend klinkt.
Oh trouwens het is alweer bijna 18.00 uur, dat betekent dat mijn avondeten bijna geserveerd wordt ;-)

Tot de volgende keer!

¡Hasta Luego!






  • 13 September 2014 - 08:25

    Sjoukje Visser:

    He Leave Lyse,

    Haha, ja dat klinkt zeker verwend.
    En een moedertje die je eten voorzet....3 x dgs nog wel..
    Ik ben erg blij dat je weer een beetje opknapt en weer zin hebt om iets te gaan ondernemen. Dat is een goed teken.
    Fantastische uitstapjes hebben jullie gemaakt . geniet er maar volop van .
    De recepten van de kaas rolletjes en ananas flapjes mag je bewaren. Lijkt me leuk en lekker om ook eens te maken.
    heel veel plezier en succes verder.
    tot skypes.

    leafs, je moedertjeverweg.

  • 15 September 2014 - 17:14

    Reino:

    Fijn weer een leuk verslag van je te lezen Lyse! En fijn dat je weer wat opknapt!
    muchos besos dulce tesoro por su tia!

  • 20 September 2014 - 22:27

    Friedek Hendriks:

    hola Lyse leuk om je blog te lezen! Ik hoop dat je weer helemaal opgeknapt bent! Haha een vleermuizenpoephuis.. dat lijkt mij ook geen pretje.. Goed dat je je certificaat Spaans hebt gehaald! En dan nu echt aan je stage beginnen! Veel succes en hartelijke groet!

  • 29 September 2014 - 18:31

    Wilma De Jong:

    Hoi Lyse,

    Heb net je uitgebreide verslag gelezen. Leuk om te lezen. Krijgen we toch een beetje een indruk van hoe jouw leventje daar is. En ik moet zeggen, klinkt allemaal niet zo beroerd. Een netjes onderkomen waar op tijd je natje en droogje wordt geserveerd, leuke activiteiten en een vrij relaxte dagindeling. Tja, wie wil dat nou niet ! Het is je gegund hoor, geniet er van en hou ons op de hoogte !

    Dikke tut
    Wilma

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Lyse

Actief sinds 21 Aug. 2014
Verslag gelezen: 468
Totaal aantal bezoekers 5267

Voorgaande reizen:

22 Augustus 2014 - 01 Februari 2015

5 maanden Nicaragua

Landen bezocht: